Social Icons

11 Julai 2011

MerawAt Kulit Berminyak

Kulit berminyak dapat menyebabkan berbagai macam masalah kulit, diantaranya adalah menyebabkan  munculnya jerawat dan pori2 hitam yang meninggalkan cela pada wajah...

Jika memiliki jenis kulit berminyak, berikut tips yang saya ingin kongsikan spya dpt membantu anda mencegah kulit berminyak ini daripada ianya berlarutan..






1. Bersihkan wajah setiap malam sebelum tidur.

Cuci dan bersihkan wajah dari make-up setiap malam sebelum tidur untuk menjaga kulit supaya tetap sehat dan bersih.
Pastikan pembersih wajah yang anda gunakan memiliki pH yang seimbang dan sesuai untuk kulit anda..



2.Hindari memakai produk Kecantikan yang berasaskan minyak

Banyak orang yang memiliki jenis kulit berminyak salah memilih dan menggunakan produk kecantikan untuk kulit mereka.Gunakan produk yang berasakan air, bukan yang berasaskan  minyak.
Setiap foundation atau produk kecantikan lain yang berasaskan minyak hanya akan menimbulkan lebih banyak penghasilan minyak pada wajah.




3. Rileks dan hindari stres.

Seperti yang kita ketahui bersama, stress juga dapat menimbulkan masalah pada kulit. Stress dapat membawa impak yang negatif pada kulit berminyak dan menimbulkan banyak jerawat dan sebagainya.
Salah satu cara yang boleh dilakukan untuk membuat tubuh rileks adalah dengan berendam di air hangat selama 10-15 minit atau membaca buku kegemaran anda..

Ini akan membantu tubuh dan kulit mendapatkan waktu rehat yang baik secara rileks dan santai..


4.Banyakkan meminum air putih @ kosong..

Gaya hidup sihat dapat meningkatkan kesihatan kulit. Sentiasa terhidrasi sangat penting bagi kulit anda.
Jika kulit tidak mendapatkan air yang cukup, maka kulit akan kering dan boleh menghasilkan lebih banyak minyak dan jerawat di wajah.
Amalkanlah makanan sihat dan hindari junk food. Minum air putih setidaknya 8-10 gelas untuk sehari:)....











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my