Social Icons

11 Julai 2011

Eye Shadow Dan Mata Anda:)





OkeH! Selamat Hari Isnin semuanya...hari ni kita kan kongsikan Tips Pemilihan warna eyeshadow yg sesuai dgn mata anda....kali ni saya akan bawakan tutorial nya sekali pulak ye...Eye shadow memang takkan lari dr setiap wanita...Eye shadow membuatkan mata kita nampak lebih seksi jika kena dgn pemakaian dan warnanya...Tak susah sebenarnya nak mengenakan eye shadow nih...Kita boleh guna jenama apa pun okeh asalkan ianya memang khas untuk mata:) Tapi i lebih prefer M.A.C dubai n Maybelline n SILKY GIRL...kaler2 brand ni memang sgt best and neutral.:)




Memilih warna eyeshadow dengan tepat merupakan hal penting agar penampilan tampak menarik.
Anda mungkin ingin membuat dramatic smokey eye untuk acara di malam hari, tapi di lain waktu ingin terlihat lebih natural di siang hari.

Mencari warna eyeshadow yang tepat juga terggantung pada warna mata Anda.
Anda harus menggunakan warna kontras untuk membuat mata terlihat lebih menonjol.

Selain itu, eyeshadow juga terbagai dalam beberapa jenis dan bentuk. Anda boleh memilih eyeshadow jenis serbuk, krim, atau stick eyeshadow.
Berikut adalah tips yang boleh membantu dalam memilih dan menggunakan eyeshadow dengan tepat:

~~~Mencuba eyeshadow merupakan cara terbaik untuk mengetahui warna apa yang tepat untuk mata dan warna kulit anda...Kalau korang tengok d kaunter make up tu kan ada tester yg disediakan:) so apa tunggu lagi...Cuma coletkan d mata anda...kalo anda rasa sesuai dgn warna kulit anda..so beli je laaa:)

~~~Anda juga boleh meminta pendapat petugas2 d kaunter kosmetik kaler yg mana sesuai dgn anda...petugas2 ni sebenarnya lebih taw tau...:) so let them bg suggestion dgn anda..

~~~Pilihlah warna eyeshadow yang medium, iaitu tidak terlalu terang dan tidak terlalu gelap untuk pemakaian harian anda..
Warna neutral seperti coklat tua, peach,cream merupakan warna yang sesuai untuk hampir semua warna mata.
Untuk kelihatan lebih dramatik, gunakan warna metalik yang sangat ideal untuk mata kecil. Mata akan terlihat lebih besar dengan eyeshadow metalik atau keemasan.
Untuk membuat mata cokelat terlihat lebih cokelat, gunakan eyeshadow yg berwarna biru muda...   


next..kita belajar 3 tutorial pemakaian eye shadow yg tepat untuk 3 jenis mata okeeh..:)






Mata berbentuk Almond
Gunakan berus yang memiliki bentuk ujung lurus dan berikan warna eye shadow yang berwarna gelap di atas garis mata atas. Berikan sapuan secara rata mulai dari ujung luar atas mata hingga ke bagian dalam mata dan bentuk sehingga setiap ujungnya terlihat lebih kecil (lihat seperti pada gambar).


Dengan ujung berustersebut beri sapuan diatas garis yang telah Anda buat sebelumnya dengan warna eye shadow yang lebih cerah. Kemudian satukan kedua warna tersebut hingga pada lipatan mata (lihat seperti pada gambar).


Kemudian buat garis dengan eye shadow yang berwarna gelap pada bagian bulu mata bawah. Sapukan perlahan sehingga membuat garis tersebut menjadi terlihat lebih lembut (lihat seperti pada gambar).












Mate sepet

Gunakan kuas dan buat lekukan tepat pada bagian atas bola mata. Sapukan eye shadow dengan warna yang sedang secara bolak-balik pada bagian tersebut (lihat seperti pada gambar).






Tarik ujung kelopak mata dengan tangan Anda. Beri sapuan eye shadow dengan warna yang lebih terang dibawah warna pada kelopak mata yang telah dibuat sebelumnya. Sapukan warna tersebut hingga di atas garis bulu mata (lihat seperti pada gambar).





Dengan menggunakan kuas yang memiliki ujung yang tipis, buat bayangan halus dan lembut dengan warna eye shadow yang lebih gelap tepat pada bagian atas bulu mata dimulai dari ujung mata bagian dalam hingga luar (lihat seperti pada gambar).




HASILNYA...
sapuan make up seperti ini akan membuatkan matta anda akan kelihatan besar dan galak:)..







Mata bulat

Gunakan berus yang memiliki ujung bulat, sapukan sebagian pada bagian kelopak mata dengan warna eye shadow yang terang dimulai dari bagian atas garis bulu mata (lihat seperti pada gambar).




Beri sapuan warna eye shadow yang lebih gelap pada bagian kelopak mata, dimulai dari bagian tengah kelopak mata (lihat seperti pada gambar).








Kemudian buat garis pada bagian bawah dan atas mata dengan menggunakan pencil alis (lihat seperti pada gambar).




HASILNYA...

mata anda yg bulat tadi akan kelihatan sedikit panjang dan lebar dan kelihatan menarik:)Okeh..sekian sahaja ulasan coretan saya untuk tengahari ni....next update kita kembali dgn tips kecantikan yg lain pulak eeh:)









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my